środa, 22 luty 2017 › Przejdź do portalu Sanctus.pl

     INTERNETOWA  KSIĘGARNIA   KATOLICKA   >> SANCTUS <<

Msza Święta według Mszału Rzymskiego Świętego Piusa V

Cena: 1950

Niedostępny

NAKŁAD WYCZERPANY

Przedstawia porządek Mszy Świętej w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego (trydenckiej) wg mszału w wersji z 1962 roku, a zatem zalecanej przez papieża Benedykta XVI, w języku łacińskim i polskim. Broszura wzbogacona jest o wprowadzenie zawierające:

- krótką historię Mszy św.,
- omówienie podstawowych różnic w stosunku do dzisiejszej Mszy św.,
- wyjaśnienia dotyczące różnic w ubiorze kapłana,
- wyposażenia ołtarza,
- wskazówki dotyczące sposobu zachowania się uczestników
- podstawowe zasady czytania po łacinie. Ponadto poszczególne fragmenty porządku Mszy Świętej opatrzone są na marginesach ułatwiającymi ich zrozumienie komentarzami.

Mszalik posiada imprimatur Kurii Metropolitalnej w Gdańsku z października 2007 roku.

Wydawnictwo EXTER

liczba stron: 56
format: 145 x 205 mm
oprawa: miękka

Recenzje:

Upłynęło zaledwie trzy miesiące od wejścia w życiu motu proprio ”Summorum Ponificum”, a już na rynku księgarskim pojawiła się pierwsza pozycja, będąca zwięzłym wprowadzeniem w liturgię, sprawowaną według mszału promulgowanego przez św. Piusa V i ponownie wydanego przez bł. Jana XXIII.1

Całość podzielona została na dwie części. W pierwszej znajdziemy kilka krótkich rozdziałów, wprowadzających czytelnika w historię rytu, język liturgiczny, wygląd ołtarza, rodzaje celebracji, porządek Mszy Świętej i różnice w ubiorze kapłana. Tę część kończą uwagi o tym, jak powinni zachować się uczestnicy Mszy Świętej.

Część druga - obrzędy Mszy Świętej – opatrzona została na marginesach dwoma rodzajami komentarzy. Przy tekście łacińskim znajdziemy informacje o tym, co w danym momencie robi kapłan i ministranci. Natomiast przy tekście polskim zamieszczono wyjaśnienie aktualnie sprawowanego obrzędu.

Trudno jest wskazywać na zalety bądź mankamenty rozdziałów wstępnych. Skoro redaktorzy założyli, że przekażą w nich kilka „istotnych informacji, które przypomną nie tylko jego (Mszału św. Piusa V – przyp. XWL) historię, ale wskażą, jak podczas tej liturgii się zachowywać i jak posługiwać się językiem łacińskim”,2 nie można oczekiwać, że znajdziemy w nich to, co zwykle zamieszczane jest we wstępach do ksiąg liturgicznych i podręcznikach liturgii. Jeśli już należało by coś dodać, to rozdział traktujący o różnicach między Mszałem Piusa V i Pawła VI. Bowiem czytelnik nie znający historii liturgii może odnieść wrażenie, że ograniczają się one do języka, kroju ornatu i ustawienia kapłana plecami do wiernych.

Natomiast niewątpliwą zaletą broszury są uwagi na marginesach części drugiej, a zwłaszcza wyjaśnienia aktualnie sprawowanego obrzędu. Nie będzie chyba nadużyciem stwierdzenie, że całość stanowi swoistą katechezę mistagogiczną, osnutą wokół części stałych Mszy Świętej. Warto w tym miejscu przytoczyć choćby jedną z nich. Przy wspomnienia tajemnicy odkupienia czytamy: „Kapłan przypomina w modlitwie, że nie tylko wspominamy Chrystusa, ale że mamy do czynienia z całą tajemnicą Odkupienia, stąd też modlitwa ta nazywa się anamnezą (wspomnieniem)”.3 Pozostaje tylko mieć nadzieję, że w następnym wydaniu zostaną usunięte drobne błędy (komentarz do obrzędu mieszania wina i wody) i autor dowartościuje doksologię, kończącą Modlitwę Eucharystyczną.

Na koniec warto pokusić się o dwie uwagi.

Cieszy, że autor Wprowadzenia i komentarzy daleki jest od lansowania często spotykanej na różnych forach internetowych idei wyższości Mszy, sprawowanej według Mszału św. Piusa V nad Mszą Pawła VI. Cieszy również, że powołując się na kardynała Stefana Wyszyńskiego, kładzie nacisk na uczestnictwo świadome, by Lud Boży „nie tylko ‘był na Mszy’, ale by współdziałał z kapłanem, świadom swej wspólnoty z modlącym się Kościołem Bożym”.

Ks. Włodzimierz Lewandowski
liturgia.wiara.pl


Spis treści:

Wprowadzenie

Krótki rys historyczny
Język liturgiczny
Wygląd ołtarza
Rodzaje celebracji
Porządek Mszy Świętej
Liturgia słowa (Msza katechumenów)
Liturgia ofiary (Msza wiernych)
Różnice w ubiorze kapłana
Zachowanie uczestników podczas Mszy Świętej
Znak krzyża
Jak czytać po łacinie

Asperges (tylko we Mszach uroczystych)
Antiphon

Ordo Missae
Liturgia słowa (Msza katechumenów)
   Modlitwa u stopni ołtarza
   Antyfona na wejście
   Kyrie
   Gloria
   Kolekta
   Epistola (Lekcja)
   Graduał i Alleluja lub Traktus
   Przygotowanie do Ewangelii
   Ewangelia
   Kazanie
   Credo
Offertorium (Msza wiernych)
   Antyfona na ofiarowanie
   Ofiarowanie chleba i wina
   Okadzanie (tylko we Mszach uroczystych)
   Lavabo (Umycie rąk)
   Modlitwa do Trójcy Przenajświętszej
   Orate fratres
   Sekreta
Przeistoczenie
   Prefacja o Trójcy Przenajświętszej (odmawiana w niedziele zwykłe)
   Sanctus
KANON MSZY ŚWIĘTEJ
   Te Igitur
   In Primis
   Memento
   Communicantes
   Hanc Igitur
   Quam Oblationem
   Konsekracja chleba
   Konsekracja wina
   Unde Et Memores (Anamneza)
   Supra Quae
   Supplices
   Memento
   Nobis Quoque Peccatoribus
   Zakończenie kanonu i małe podniesienie
Komunia Święta
  Pater Noster
   Libera Nos
   Łamanie Chleba
   Agnus Dei i modlitwy o pokój
   Przygotowanie do Komunii
   Komunia kapłana
   Komunia wiernych
   Oczyszczanie kielicha
   Communio (Antyfona na Komunię)
   Postcommunio (Modlitwy po Komunii)
   Zakończenie
   Placeat Tibi (Ostatnia modlitwa)
   Błogosławieństwo
   Ostatnia Ewangelia

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili również:


Opinie Klientów:

Ksiegarnia napisał(a):

[2015-02-17]

Nie jest już dostępny ponieważ Wydawnictwo Exter już nie funkcjonuje.

Vetus napisał(a):

[2015-02-16]

Czy jeszcze istnieje możliwość zakupienia tego mszalika? Kiedy będzie znowu dostępny? Czy planowany jest dodruk?

Alek napisał(a):

[2013-09-20]

Popieram opinię Patryka - rzeczywiście jest bardzo dużo błędów w pisowni łacińskiej. Brak liter, w kilku miejscach brak spacji i wyrazów. Virginis i Genitricis pisze się z dużej litery (m.in. w Communicantes napisano z małej litery). Moje uwagi dotyczą wydania pierwszego, nie miałem okazji porównać z wdaniem drugim.

tradycjonalista napisał(a):

[2013-03-18]

super

Arek napisał(a):

[2012-02-04]

Cały czas widzę mszalik niedostępny w sprzedaży. Kiedy będzie dostawa?

Krzycho napisał(a):

[2011-08-22]

W wydawanych mszalikach dotyczących Mszy św. w rycie trydenckim brakuje wspomnienia, że pierwotna postawą podczas tej mszy św. jest w większości postawa klęcząca. Nawet do tej pory w wielu miejscach w Polsce jest to praktykowane. Stoimy tylko podczas Ewangelii (pierwszej i drugiej) i chyba podczas Ojcze nasz - tego nie pamiętam. Siedzimy na czytaniu i podczas kazania. Poza tym nie wyjaśniono w tej pozycji różnicy pomiędzy Mszą św. cichą i uroczystą, a co za tym idzie sposobu udziału wiernych. Jak wiemy, Jeśli Msza św. jest tzw. Cicha, to wierni w zasadzie prawie nie odpowiadają na głos (jedynie Domine, non sum dignus... 3 razy podczas komunii wiernych), robi to w ich imieniu ministrant. mam nadzieję, że moje uwagi ubogacą kolejne wydania.

Monika napisał(a):

[2011-08-22]

Piękna pozycja, brakuje w niej jednak dwóch modlitw: (1) modlitwy po każdej Cichej Mszy św. podanej przez Ojca św. Leona XIII, za odmówienie której dany nam jest odpust 300-tu dni, (2) wezwania do Najśw. Serca P. Jezusa, za odmówienie którego papież Pius X przyłączył 7 lat odpustu - to wezwanie należy odmówić wraz z modlitwami podanymi przez Leona XIII.

df napisał(a):

[2011-03-15]

Bardzo udana publikacja pozwalająca świadomie uczestniczyć w Mszy Wszechczasów. Polecam!

Marcinn napisał(a):

[2011-02-13]

Bardzo przydatne jako uzupełnienie mszalika codziennego, ponieważ jest asperges me i innych modlitw których w nim brakuje. Polecam.

parochus napisał(a):

[2008-09-18]

To wydanie jest lepsze od mszalika wydanego przez Pallotinum. Lepiej wyjaśnia akcję liturgiczną.

PMN napisał(a):

[2008-09-03]

To jest wydanie drugie (2008) i błędy zostały poprawione przez wydawcę.

Patryk napisał(a):

[2008-09-03]

niestety jest kilka Błędów, W gloria zjedzone całe zdanie , w kilku następnych miejscach inne litery.

Rafał napisał(a):

[2008-03-26]

Potwierdzam że wydanie to jest o wiele lepsze od Ordo Missae w wydaniu Pallotinum. Mszalik ma przejrzysty układ i jest bardzo czytelny. Dzięki zwięzłemu wprowadzeniu szybko możemy poznać różnice względem dzisiejszej Mszy Św. i nauczyć się prawidłowego "zachowania" podczas Mszy Trydenckiej (kiedy wykonujemy znak krzyża, kiedy przyklękamy i kiedy odpowiadamy na wezwanie kapłana). Szkoda tylko że format mszalika zbliżony jest do A5.

Marian Kulig napisał(a):

[2008-02-21]

Bardzo dobry mszalik z solidnym wstępem. Rubryki z opisem ułatwiają orientację w przebiegu Mszy i właściwe zachowanie nawet osobie, która dopiero zaczyna uczestnictwo w Mszach w Klasycznym Rycie Rzymskim. Pozycja o wiele lepsza od mszalika wydanego przez Pallotinum. Jedyny minus, to nieco zbyt duży format - trochę mniejszy zmieściłby się do kieszeni.

Dodaj swój komentarz:

Podaj wynik dodawania: 3 + 2= (zabezpieczenie antyspamowe)