wtorek, 28 luty 2017 › Przejdź do portalu Sanctus.pl

     INTERNETOWA  KSIĘGARNIA   KATOLICKA   >> SANCTUS <<

Benedykt XVI (Joseph Ratzinger)

Opera Omnia T. X - Zmartwychwstanie i życie wieczne

Studia o eschatologii i teologii nadziei

Cena: 6500


„Jeśli wszelka miłość pragnie wieczności -
to Boża miłość nie tylko jej pragnie, ale ją sprawia i nią jest.”


To wspaniałe motto streszcza wyjątkowe dzieło Josepha Ratzingera o eschatologii, która dotyczy każdego człowieka, a konkretnie jego bytowania po śmierci ciała. Nie można przejść wobec tej rzeczywistości obojętnie!


Tom 10 Opera Omnia Josepha Ratzingera - Zmartwychwstanie i życie wieczne. Studia o eschatologii i teologii nadziei (Lublin 2014, ss. 728) - to wybitne dzieło naukowe, a zarazem praktyczne kompendium wiedzy na temat istotnych prawd wiary chrześcijańskiej, tj. sensu chrześcijańskiej śmierci, będącej początkiem nieskończonego życia z Trójjedynym Bogiem. Jest to ważna lektura dla każdego myślącego człowieka, bowiem problematyka eschatologiczna, czyli kwestia przyszłości człowieka po śmierci ciała, dotyczy wszystkich, wierzących i niewierzących. Każdy człowiek, żyjący w konkretnej historii, żywi przecież nadzieję na spełnienie darowanego mu przez Boga życia. Jedni widzą je jako finalny etap osobistej historii zbawienia i mają nadzieję na spełnienie w Jezusie Chrystusie jako Eschatosie, drudzy poszukują jeszcze sensu w eschatonie, który już teraz otwiera się przed nimi na swój sposób.

Dzieło Ratzingera jest podzielone na cztery części. Pierwsza z nich zatytułowana Eschatologia - śmierć i życie wieczne przedstawia systematyczną wizję całości eschatologii jako traktatu teologicznego i ma charakter podręcznika skierowanego przede wszystkim do studentów i doktorantów teologii chrześcijańskiej, a także osób pragnących posiąść uporządkowaną wiedzę o rzeczach ostatecznych (ta eschata). Jest to nowe tłumaczenie wcześniejszego wydania (1977). Treści, tej najważniejszej części, nadały jednocześnie tytuł całości tomu Zmartwychwstanie i życie wieczne. Pozostałe części, opublikowane po raz pierwszy w języku polskim, są rozbudowaniem oraz rozwinięciem problematyki eschatologicznej i uwzględniają najnowszą dyskusję w tym zakresie.


Część A (s. 23-257) opiera się na trzech filarach: eschatologia chrześcijańska, śmierć i nieśmiertelność oraz życie przyszłe. Ratzinger - jeszcze jako młody profesor - rozwija tu wszystkie główne tematy dotyczące eschatologii jako nauki o spełnieniu człowieka w obliczu Boga. Bardzo mocno broni pojęcia duszy ludzkiej, tak ważnego dla filozofii i teologii, a tym samym dla całej współczesnej nauki. Odważnie i jednoznacznie zabiera głos także w polemice na temat piekła czy stanu przejściowego między śmiercią a zmartwychwstaniem, w proklamowaniu teorii „dialogicznej nieśmiertelności” i opowiadając się przeciw teorii „zmartwychwstania w śmierci”.


W części B (s. 259-455) pt. Rozwój dialogicznego rozumienia nieśmiertelności i zmartwychwstania przedstawiona jest teologia śmierci, kwestia, co będzie „po drugiej stronie” śmierci, relacja śmierci do finału historii, nieśmiertelności do zmartwychwstania, czasu do wieczności, eschatologii do utopii, a także nowatorskie ujęcie tzw. „rehabilitacji duszy”, teologii nadziei oraz Bożej władzy.


Część C zatytułowana Oczekiwanie królestwa Bożego i teologia wyzwolenia (s. 457-601) prezentuje niezwykle aktualną problematykę przyszłości zbawienia, czyli oczekiwania Królestwa Bożego, a także stanowiska teologii wyzwolenia w tej kwestii. Nowość stanowią rozważane tu kategorie polityki i wolności wobec wyzwolenia, a także problematyka Kościoła wobec zsekularyzowanego świata, wizja końca czasu oraz kwestia winy i cierpienia.

Ostatnią część D (s. 603-647) stanowi obszerny piękny esej - medytacja, będący jakby teoretyczno-modlitewnym zwieńczeniem, a zarazem praktycznym przewodnikiem po kluczowych punktach eschatologii. Jest to najbardziej przystępny rozdział Ratzingerowskiej eschatologii. Dlatego też warto rozpocząć lekturę tego wybitnego dzieła właśnie „od końca”.

Redaktorzy Opera Omnia


liczba stron: 728
oprawa: twarda
format: 150x220 mm

Joseph Ratzinger / Benedykt XVI

Recenzje:

SPIS TREŚCI

Od wydawcy

Wykaz skrótów


CZĘŚĆ A
ZMARTWYCHWSTANIE I ŻYCIE WIECZNE
Eschatologia - śmierć i życie wieczne

Przedmowa Papieża Benedykta XVI do nowego wydania 2007

Przedmowa do pierwszego wydania

Wprowadzenie

§ 1. Stan problematyki
1. O obecnej sytuacji problematyki eschatologicznej
2. Historyczne przesłanki obecnej sytuacji

Rozdział 1
Problem eschatologiczny jako pytanie o istotę chrześcijaństwa w ogóle

§ 2. Kwestia wyników badań egzegezy biblijnej
1. Kwestie metodyczne
2. W kwestii znaczenia Jezusowej proklamacji królestwa Bożego
3. Odnośnie do kwestii oczekiwania rychłego końca

§ 3. Słowo i rzeczywistość z perspektywy współczesności
1. Panorama rozwiązań
a) Karl Barth
b) Rudolf Bultmann
c) Oscar Cullmann
d) Charles Harold Dodd
e) Teologia nadziei - teologia polityczna
2. Tymczasowy bilans

Rozdział 2
Śmierć i nieśmiertelność. Indywidualny wymiar tego, co eschatologiczne

§ 4. Teologia śmierci
1. Postawienie problemu
2. Przesłanki historyczno-duchowe problemu
a) Dominujący punkt widzenia
b) Próba rewizji
3. Rozwój kwestii w myśli biblijnej
a) Stary Testament
b) Interpretacja śmierci i życia zapoczątkowana w Nowym Testamencie
4. Wnioski dla chrześcijańskiego etosu śmierci
a) Akceptacja całości życia
b) Znaczenie cierpienia

§ 5. Nieśmiertelność duszy i zmartwychwstanie umarłych
I. Sformułowanie problemu
II. Wypowiedzi biblijne
1. Zmartwychwstanie zmarłych
2. "Stan" pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem
a) Przekazy wczesnojudaistyczne
b) Nowy Testament
3. Rezultaty i konsekwencje
III. Dokumenty nauczania Kościoła
IV. Rozwój idei nieśmiertelności w teologii
1. Dziedzictwo antyku
2. Nowe pojęcie duszy
3. Dialogiczny charakter nieśmiertelności
4. Stwórcze przeznaczenie człowieka do nieśmiertelności
5. Podsumowanie: dominujące rysy chrześcijańskiej wiary w życie wieczne

Rozdział 3
Życie przyszłe

§ 6. Zmartwychwstanie umarłych i powtórne przyjście Chrystusa
I. Co znaczy "zmartwychwstanie umarłych"?
1. Stan problematyki
2. Wypowiedzi Tradycji
a) Nowy Testament
b) Wyjaśnienie formuły "zmartwychwstanie ciała" w trzech pierwszych stuleciach
c) Spór o ciało zmartwychwstałe w historii teologii
3. Co znaczy "zmartwychwstanie w dniu ostatecznym"?
4. Na temat kwestii cielesności zmartwychwstania
II. Powtórne przyjście Chrystusa i Sąd Ostateczny
1. Przekaz biblijny
a) Znaki powtórnego przyjścia Chrystusa
b) Powtórne przyjście Chrystusa
c) Sąd
2. Ocena teologiczna

§ 7. Piekło, czyściec, niebo
I. Piekło
II. Czyściec
1. Problemy przekazu historycznego
2. Niezmienna treść nauki o czyśćcu
III. Niebo

Tymczasowe sprawozdanie na temat dyskusji (1990). Posłowie do 6. wydania
I. O dyspucie na temat zmartwychwstania i nieśmiertelności
II. Dalszy zasięg tematu eschatologicznego

Aneks.
Pomiędzy śmiercią i zmartwychwstaniem. Uzupełniające refleksje na temat kwestii "międzystanu"
I. Oświadczenie Kongregacji Nauki Wiary o zagadnieniach eschatologii
II. Tło współczesnych kontrowersji
III. Treść i problematyka nowych prób rozwiązania
IV. Podstawy dla nowego konsensusu


CZĘŚĆ B
ROZWÓJ DIALOGICZNEGO ROZUMIENIA NIEŚMIERTELNOŚCI I ZMARTWYCHWSTANIA

Zmartwychwstanie ciała [artykuł w leksykonie, 1957]

Zmartwychwstałe ciało [artykuł w leksykonie, 1957]

"Benedictus Deus". Bulla Benedykta XII [artykuł w leksykonie, 1958]

Recenzja do: Karl Rahner, "Theologie des Todes" [Teologia śmierci], (QD 2), Freiburg 1958

O teologii śmierci
I. Niechrześcijańskie interpretacje śmierci
1. Idealistyczne objaśnienie śmierci
2. Interpretacje materialistyczne
II. Chrześcijańskie rozumienie śmierci
1. Stary Testament
2. Nowy Testament
3. Chrześcijaństwo i idealizm
4. Konsekwencje praktyczne

Zmartwychwstanie i życie wieczne

Wieczność [artykuł w leksykonie, 1959]

Niebo [artykuł w leksykonie, 1960]

Piekło [artykuł w leksykonie, 1960]

Śmierć i koniec czasów
I. Oznaki powtórnego przyjścia Chrystusa
II. Śmierć w życiu chrześcijanina

Zwłoki [artykuł w leksykonie, 1961]

Umieranie, obumieranie [artykuł w leksykonie, 1964]

Zmartwychwstanie ciała [artykuł w leksykonie, 1967]

Co nastąpi po śmierci?

Zmartwychwstanie Chrystusa i chrześcijańska nadzieja tamtego świata

Po drugiej stronie śmierci
Przeciwstawienie zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy
a) Teza
b) Problemy
W poszukiwaniu nowych odpowiedzi
a) Czas fizyczny - czas człowieka - wieczność
b) Rehabilitacja "duszy"
Wiara w nieśmiertelność i odpowiedzialność za świat

Recenzja do: "Was heißt - «Wiederkunft Christi»?"
[Co znaczy - "Powtórne przyjście Chrystusa"?], Freiburg-Basel-Wien 1972

Eschatologia i utopia
1. Model chiliastyczny
2. Model wielkokościelny: synteza eschatologii i "utopii"
3. Utopijne civitas mnichów
4. Ewolucjonistyczny projekt Teilharda de Chardin

O nadziei.
Jej duchowe podstawy z perspektywy teologii franciszkańskiej
1. Podstawy antropologiczne: nadzieje i nadzieja
2. Wiara jako nadzieja
3. Wymiary nadziei i jej element franciszkański
a) Nadzieja i mienie
b) Nadzieja i skupienie bytu do wewnątrz
c) Socjalny i kosmiczny wymiar nadziei
4. Nadzieja i modlitwa

Boża władza - naszą nadzieją
1. Założenie
a) Wstępne przemyślenia na temat istoty władzy
b) Dwa teksty biblijne na temat kwestii władzy: góra kuszenia i góra posłania
c) Istota władzy Jezusa: władza w posłuszeństwie - odpowiedzialna władza
d) Dwa sposoby władzy: władza panowania i władza posłuszeństwa
2. Zastosowania
a) Wiara jako brama do Bożej władzy
b) Pismo Święte jako miejsce Bożej mocy dającej nadzieję
c) Pełna władza Kościoła i władza Boga

Moim szczęściem jest być w Twojej bliskości.
O chrześcijańskiej wierze w życie wieczne
1. Wiara w Boga i oczekiwanie życia wiecznego
2. Co to jest: "życie wieczne"?
3. "Wszystko moje jest twoje"
4. Szczegółowe kwestie chrześcijańskiej eschatologii

Problem chrześcijańskiego proroctwa.
Rozmowa Nielsa Christiana Hvidta z kardynałem Josephem Ratzingerem


CZĘŚĆ C
OCZEKIWANIE KRÓLESTWA BOŻEGO I TEOLOGIA WYZWOLENIA

Przyszłość zbawienia
Zbawienie - szczęście - przyszłość
Odpowiedź źródeł wiary
Zarzut: zwodzenie obietnicami?
Wieczność jako teraźniejszość

Teologia wyzwolenia
I. Pojęcie teologii wyzwolenia i przesłanki jej powstania
II. Podstawowa struktura teoriopoznawcza teologii wyzwolenia
III. Główne pojęcia teologii wyzwolenia

Polityka a zbawienie.
O stosunku wiary, racjonalności i nieracjonalności w tak zwanej teologii wyzwolenia
1. Wprowadzenie: punkt wyjścia teologii wyzwolenia
2. Koncepcja polityczna Gustavo Gutiérreza
3. Punkt wyjścia i istota jego koncepcji teologicznej
4. Pytanie o logiczną strukturę i zawartość prawdy w koncepcji teopolitycznej
5. Przemyślenia końcowe: na temat kwestii właściwej relacji teologii i polityki

Wolność i wyzwolenie.
Antropologiczna wizja instrukcji "Libertatis conscientia"
1. Pytanie o podstawową koncepcję wolności
1. Etos i historia
2. Anarchia i więź
3. Konsekwencje praktyczne
II. Wkład Biblii
1. Exodus i Synaj
2. Uniwersalizacja exodusu przez Chrystusa i jej konsekwencje
3. Polityczna racjonalność - utopia - obietnica
Uwaga końcowa: podobieństwo Boże a wolność

"Zamiar moralny nie może zastąpić znajomości rzeczy" - Kościół w obszarze napięcia zsekularyzowanego świata. Joseph kardynał Ratzinger w wywiadzie dla tygodnika "Rheinischer Merkur", "Christ und Welt"

Koniec czasu
O arystotelesowskiej perspektywie czasu - zarazem teologiczna wariacja na temat Arystotelesa
Czas z perspektywy nauk przyrodniczych
Wiara w postęp
Model klasyczno-teologiczny

Bóg, wina i cierpienie.
Joseph kardynał Ratzinger i Johann Baptist Metz w dyskusji

Prowokacja przemawiania o Bogu.
Dyskusja pomiędzy Josephem kardynałem Ratzingerem, Johannem Baptistą Metzem, Jürgenem Moltmannem i Eveline Goodman-Thau


CZĘŚĆ D
KAZANIA

Hymn ku czci ciała i przyszłości.
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, 1968

Życie po tamtej stronie śmierci.
Kazanie z okazji trzeciej rocznicy śmierci Juliusa kardynała Döpfni dla uczczenia pamięci zmarłego papieża Pawła VI wygłoszone 24 lipca 1979 roku w monachijskiej katedrze Najświętszej Maryi Panny

Nadzieja pośrodku panowania śmierci.
Kazanie wygłoszone podczas otwarcia misteriów Męki Pańskiej w Oberammergau 18 maja 1980 roku w kościele parafialnym w Oberammergau

"Panie, gdybyś tu był..."
Kazanie wygłoszone 2 października 1980 roku w monachijskiej katedrze Najświętszej Maryi Panny podczas mszy pogrzebowej za ofiary zamachu bombowego na Theresienwiese

Miejsca nadziei - rzymskie katakumby.
Rozważanie na Dzień Zaduszny

Spełniona nadzieja.
Na uroczystość Wszystkich Świętych

Z Bogiem stać się pocieszeniem dla ludzi.
Na drugą niedzielę Adwentu

"Kardynał Degenhardt umarł w Zmartwychwstałym".
Kazanie wygłoszone podczas egzekwii śp. Johannesa Joachima Degenhardta w drugą sobotę św. Liboriusza, 3 sierpnia 2002 roku, w archikatedrze w Paderborn

Zmagania wokół pytania o śmierć i życie.
Kazanie wygłoszone 7 listopada 2004 roku na Monte Cassino dla Papieskiej Akademii Nauk

Chrzest - nowe życie w Chrystusie.
Kazanie wygłoszone w Wigilię Paschalną, 26 marca 2005 roku, w Bazylice św. Piotra, w zastępstwie papieża Jana Pawła II


DODATEK

Od wydawcy
I. Uwagi do "Opera omnia"
II. Uwagi do X tomu
Część A: Zmartwychwstanie i życie wieczne
Część B: Rozwój dialogicznego rozumienia nieśmiertelności zmartwychwstania
Część C: Oczekiwanie królestwa Bożego i teologia wyzwolenia
Część D: Kazania
Informacje bibliograficzne
Część A: Zmartwychwstanie i życie wieczne
Część B: Rozwój dialogicznego rozumienia nieśmiertelności zmartwychwstania
Część C: Oczekiwanie królestwa Bożego i teologia wyzwolenia
Część D: Kazania

Wykaz literatury

Cytaty z Pisma
Stary Testament
Nowy Testament

Indeks osobowy

Opinie Klientów:

Dodaj swój komentarz:

Podaj wynik dodawania: 1 + 9= (zabezpieczenie antyspamowe)