• Kategorie
  • Benedykt XVI - Joseph Ratzinger - Kościół. Wspólnota w drodze

Brak towaru
27.30
Wpisz swój e-mail
Koszt przesyłki od 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Kurier InPost 13.5
InPost Paczkomaty 24/7 13.5
Kurier InPost (Pobranie) 17.5
InPost Paczkomaty 24/7 (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Pocztex Kurier48 (Pobranie) 20
Pocztex Kurier48 20
Kurier DPD (Pobranie) 23
W magazynie podręcznym 0 szt.
Waga 0.282 kg

Pytanie o Kościół - pisze autor w Przedmowie - obraca się dzisiaj w dużej mierze wokół kwestii, w jaki sposób go zmieniać i czynić lepszym. Kto jednak chce uzdrowić jakiś organizm, powinien przede wszystkim dokładnie zbadać, jak ten organizm jest zbudowany. Poza tym, jeśli pragnie on, by jego działanie nie było ślepe, a co za tym idzie, aby nie było niszczące, powinien najpierw zapytać o to, z czym w istocie ma do czynienia. Także dzisiaj wola działania w Kościele wymaga szczególnie cierpliwości w dociekaniu, czym jest Kościół, skąd bierze on swój początek i w jakim celu został ustanowiony: również w obecnym czasie etyka kościelna moze być właściwie ukierunkowana tylko wtedy, gdy oświecać ją będzie i prowadzić logos wiary.

Fragment:

Postawmy sobie jednak przede wszystkim pytanie: Dlaczego Kościół jest tak źle postrzegany przez tak wiele osób, w tym nawet wierzących, a takze przez tych, którzy jeszcze niedawno zaliczali się do jego najwierniejszych synów i córek, czy nawet przez tych, którzy mimo cierpień w jakiś sposób po dziś dzień się do nich zaliczają?
[...] Ponieważ Kościół nie jest taki, jak w marzeniach, usiłujemy rozpaczliwie uczynić go zgodnym z naszymi pragnieniami. Chcemy, aby był miejscem, gdzie mogłaby się wyrażać cała wolność, miejscem, gdzie przezwyciężone zostałyby wszelkie nasze ogranizenia, gdzie moglibyśmy doświadczać owej utopii, która gdzieś tam powinna istnieć.

***

Reformatio, prawdziwa odnowa, reforma, która jest potrzebna w każdym czasie, nie polega na ciagłym przekształcaniu "naszego Kościoła" według uznania, nie polega na "wymyślaniu" go, ale na odrzuceniu ciagle na nowo naszych własnych konstrukcji, "podpórek", na rzecz najczystszego świata, pochodzącego z wysoka, które jednocześnie jest eksplozją czystej wolności.





Spis treści:

Przedmowa


I. Pochodzenie i natura Kościoła
1. Wstępne uwagi metodologiczne

2. Nowotestamentalne świadectwo o pochodzeniu i naturze Kościoła
    a) Jezus a Kościół
    b) Samookreślenie Kościoła jako ekklesia
    c) Pawłowa nauka o Kościele jako ciele Chrystusa
3. Wizja Kościoła w Dziejach Apostolskich

II. Prymat Piotra a jedność Kościoła
1. Miejsce Piotra w Nowym Testamencie

    a) Posłannictwo Piotra w całokształcie tradycji nowotestamentalnej
    b) Piotr w gronie Dwunastu według tradycji synoptycznej
    c) Wypowiedź na temat posługi i roli Piotra w Kościele w Mt 16,17-19
2. Sukcesja Piotrowa
    a) Zasada sukcesji w ogólności
    b) Rzymska sukcesja Piotrowa
Refleksje końcowe

III. Kościół powszechny i Kościół partykularny. Zadanie biskupa
1. Eklezjologia eucharystyczna a posługa biskupia

2. Struktury Kościoła powszechnego w eklezjologii eucharystycznej
3. Konsekwencje dla posługi i zadań biskupa

IV. Natura kapłańska
Refleksje wprowadzające: problemy

1. Podwaliny posługi nowotestamentalnej: apostolat jako uczestnictwo w posłannictwie Chrystusa
2. Sukcesja apostolska
3. Kapłaństwo powszechne a kapłaństwo urzędowe. Stary i Nowy Testament
4. Uwagi końcowe do współczesnego kapłana

V. Być w drodze. Kościół i jego niustanna odnowa
1. Niezadowolenie z Kościoła

2. Daremna reforma
3. Istota prawdziwej reformy
4. Moralność, przebaczenie i zadośćuczynienie: osobiste centrum reformy
5. Cierpienie, męczeństwo i radość z odkupienia

VI. Sumienie a prawda
1. Dyskusja o błędnym sumieniu i kilka pierwszych wniosków

2. Newman i Sokrates: przewodnicy sumienia
3. Konsekwencje systematyczne: dwa poziomy sumienia [świadomość]
    a) Anamnesis
    b) Conscientia
Podsumowanie: sumienie i łaska

Zakończenie: Partia Chrystusa czy Kościół Jezusa Chrystusa?

Liczba stron 192
Format 115x217
Oprawa twarda
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.