• Kategorie
  • Benedykt XVI (Joseph Ratzinger) - Wprowadzenie w chrześcijaństwo

Wydanie IV

44.90
szt. Do przechowalni
Koszt przesyłki od 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Kurier InPost 13.5
InPost Paczkomaty 24/7 13.5
Kurier InPost (Pobranie) 17.5
InPost Paczkomaty 24/7 (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Pocztex Kurier48 (Pobranie) 20
Pocztex Kurier48 20
Kurier DPD (Pobranie) 23
W magazynie podręcznym 1 szt.
Waga 0.509 kg
Wznowienie podstawowego dzieła papieża Benedykta XVI sprzed jego wyboru na Stolicę Piotrową. Tą książką Znak jako pierwszy polski wydawca rozpoczął zapoznawanie polskich czytelników z dorobkiem Josepha Ratzingera, który wówczas nie był nawet jeszcze biskupem (pierwsze wydanie ukazało się w 1971 roku).
 
We Wprowadzeniu w chrześcijaństwo poprzez analizę Credo autor wprowadza czytelników w głębokie rozumienie kluczowych zagadnień wiary, dając świadectwo zarówno doskonałej znajomości sytuacji dzisiejszego człowieka, jak i ogromnej otwartości na współczesne prądy 

 
Liczba stron 384
Format 12,5 x 19,5 cm
Oprawa twarda
Powróćmy do pytania o Boga i Chrystusa – pytania, które stanowi jądro wszelkiego wprowadzenia w chrześcijańską wiarę. Jedno widać już teraz: że mistyczne aspekty pojęcia Boga, na które zwracają nam uwagę religie azjatyckie, muszą wyraźnie określać również naszą myśl i wiarę. Bóg uzyskał w Chrystusie konkretną postać, ale też Jego tajemnica tym sposobem stała się jeszcze większa. Bóg nieskończenie przewyższa wszelkie nasze pojęcia, wszelkie nasze obrazy i imiona Boga. Wyznajemy Go jako Trójcę Świętą, co jednak w żadnym razie nie oznacza, że wszystko o Nim już wiemy, wręcz przeciwnie: pojęcie Trójcy Świętej uzmysławia nam, jak skromna jest nasza wiedza o Bogu i w jak niewielkim stopniu możemy Go pojąć czy ogarnąć. Problem teodycei, który dzisiaj, po straszliwych doświadczeniach, jakie zgotowały ludzkości totalitarne reżymy (pozwolę sobie przypomnieć tylko przestrogę Auschwitz), staje przed nami z palącą siłą, jeszcze raz uwidacznia nam jednocześnie, że Boga nie możemy zdefiniować czy wręcz przeniknąć. Odpowiedź, jaką od Boga otrzymał Hiob, niczego wszak nie wyjaśnia, a jedynie przypomina nam o naszych ograniczeniach i powściąga nasze urojenie, że możemy o wszystkim wydać sąd i definitywnie się wypowiedzieć. Zachęca nas, byśmy ufali niepojętej tajemnicy Boga. 
 
 
Ze wstępu do książki 
"Wprowadzenie w chrześcijaństwo"




Spis treści

 
 
Wprowadzenie w chrześcijaństwo - wczoraj, dziś, jutro  
Przedmowa  
Przedmowa
 
WPROWADZENIE
 
„Wierzę - amen”
 
Rozdział pierwszy. Wiara w dzisiejszym świecie
1. Wątpienie i wiara - sytuacja człowieka wobec zagadnienia Boga 
2. Skok w wiarę - tymczasowa próba określenia istoty wiary 
3. Dylemat wiary w dzisiejszym świecie
4. Granice nowożytnego pojmowania rzeczywistości a miejsce wiary
a. Pierwsze stadium: narodziny historyzmu 
b. Drugie stadium: zwrot ku myśleniu technicznemu 
c. Zagadnienie miejsca wiary 
5. Wiara jako stanie przy czymś i rozumienie 
6. Rozumienie wiary 
7. „Wierzę w Ciebie”
 
Rozdział drugi. Postać wiary w Kościele
1. Uwaga wstępna do historii i struktury apostolskiego wyznania wiary
2. Granice i znaczenie tekstu 
3. Wyznanie wiary i dogmat 
4. Symbol apostolski jako wyraz struktury wiary 
a.  Wiara i słowo  
b.  Wiara jako symbol 
 
 
CZĘŚĆ PIERWSZA
 
Bóg
 
Rozdział pierwszy. Wstępne pytania na temat Boga 
1. Zakres zagadnienia 
2. Wyznanie wiary w jednego Boga 
 
Rozdział drugi. Biblijna wiara w Boga  
1. Problem historii płonącego krzewu  
2. Wewnętrzne założenie wiary w Jahwe: Bóg ojców 
3. Jahwe, Bóg ojców i Bóg Jezusa Chrystusa 
4. Idea imienia  
5. Dwa aspekty biblijnego pojęcia Boga 
 
Rozdział trzeci. Bóg wiary i Bóg filozofów 
1. Pierwotny Kościół opowiada się za filozofią
2. Przeobrażenie Boga filozofów
3. Jak się odzwierciedla to zagadnienie w tekście wyznania wiary 
 
Rozdział czwarty. Wyznanie wiary w Boga dzisiaj
1. Prymat Logosu  
2. Bóg osobowy 
 
Rozdział piąty. Wiara w Boga Trójjedynego  
1. Uwagi wstępne 
a. Punkt wyjścia wiary w Trójjedynego Boga 
b. Motywy przewodnie 
c. Wyjścia, które prowadzą donikąd  
d. Nauka o Trójcy Świętej jako teologia negatywna 
 
2. W poszukiwaniu pozytywnego znaczenia
Pierwsza teza  
Druga teza  
Trzecia teza 
 

CZĘŚĆ DRUGA
 
Jezus Chrystus
 
Rozdział pierwszy. „Wierzę w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego” 
1. Problem wyznania wiary w Jezusa dzisiaj 
2. Jezus Chrystusem: zasadnicza forma wyznania chrystologicznego  
a. Dylemat nowożytnej teologii: Jezus czy Chrystus? 
b. Obraz Chrystusa w wyznaniu wiary 
c. Punkt wyjścia wyznania wiary: krzyż 
d. Jezus, który jest Chrystusem 
3. Jezus Chrystus - prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek 
a. Postawienie zagadnienia 
b. Współczesny obraz historycznego Jezusa 
c. Słuszność dogmatu chrystologicznego 
4. Drogi chrystologii 
a. Teologia wcielenia i teologia krzyża
b. Chrystologia i nauka o odkupieniu 2
c. Chrystus - „człowiek ostatni” 
Ekskurs: struktury chrześcijaństwa 
 
Rozdział drugi. Rozwój wyznania wiary w Chrystusa w chrystologicznych artykułach wiary 
1. „Który się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny” 
2. „Umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion” 
a. Sprawiedliwość i łaska
b. Krzyż jako uwielbienie i ofiara 
c. Istota chrześcijańskiego kultu 
3. „Zstąpił do piekieł” 
4. „Trzeciego dnia zmartwychwstał”
5. „Wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmogącego”
6. „Stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych” 
 

CZĘŚĆ TRZECIA
 
Duch i Kościół
 
Rozdział pierwszy. Wewnętrzna jedność 
ostatnich artykułów symbolu wiary 
Rozdział drugi. Dwa główne zagadnienia artykułu o Duchu Świętym i o Kościele 
1. „Święty Kościół powszechny” 
2. „Ciała zmartwychwstanie”
a. Treść nadziei zmartwychwstania według Nowego Testamentu 
b. Istotna nieśmiertelność człowieka 
c. Zagadnienie ciała zmartwychwstałego
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.