• Kategorie
  • Feliks Koneczny - O wielości cywilizacyj

Brak towaru
47.00
Wpisz swój e-mail
Koszt przesyłki od 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Kurier InPost 13.5
InPost Paczkomaty 24/7 13.5
Kurier InPost (Pobranie) 17.5
InPost Paczkomaty 24/7 (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Pocztex Kurier48 (Pobranie) 20
Pocztex Kurier48 20
Kurier DPD (Pobranie) 23
W magazynie podręcznym 0 szt.
Waga 0.488 kg

Cywilizacja jest według Konecznego "metodą ustroju życia zbiorowego". Jest wiele cywilizacji (nie istnieje i istnieć nie może jedna cywilizacja ogólnoludzka), Koneczny wyróżnił kilkadziesiąt cywilizacji historycznych, z których siedem istnieje współcześnie: arabska, bizantyńska, bramińska, chińska, łacińska, turańska, żydowska.

Nie wykluczał, że istniało i istnieje współcześnie znacznie więcej cywilizacji, jednak tylko te siedem obejmuje wielkie społeczności i ma rzeczywisty wpływ na historię świata. Cywilizacje różnią się między sobą po pierwsze w trójprawie, tj. w prawie majątkowym, rodzinnym i spadkowym (te trzy dziedziny prawa istnieją według niego we wszystkich społecznościach ludzkich) oraz w pojmowaniu abstraktów należących do tzw. czyli pięciomianu bytu: zdrowia, bogactwa, dobra, prawdy oraz piękna. Najwięcej różnic dostrzega Koneczny w sferze etyki, między różnymi etykami dostrzega on formalne podobieństwa, a mianowicie siedem generaliów – pojęć występujących we wszystkich znanych etykach: obowiązek, bezinteresowność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, sumienie, stosunek do czasu i pracy. Pod te formalne pojęcia każda etyka podkłada własną różnorodną treść. Między cywilizacjami nie może być syntez (bowiem sprzeczności między różnymi etykami są nie do pogodzenia), a próby dokonania takowych kończą się, bądź to zdominowaniem jednej cywilizacji przez drugą (najczęściej dominującą jest ta, która nakłada mniejsze obowiązki moralne), bądź też powstaniem acywilizacyjnej, niezdolnej do rozwoju a często i przetrwania, mieszanki. W poszczególnych cywilizacjach różny jest stosunek jednostki do społeczeństwa, władzy, czy wreszcie Boga. Pod tym kątem Koneczny wyróżnił dwa szeregi pojęć: gromadnościowy i personalistyczny

Zobacz inne książki autora: Feliks Koneczny

Spis treści


Wyjaśnienie skrótów w przypiskach
Rozdział pierwszy. Rozdział wstępny:
I Od Bacona do Majewskiego
II Wspominka o Kołątaju
Rozdział drugi. Związki wszelkiej kultury:
I Ogień
II Zwierzęta domowe
III Najstarsze zrzeszenia
IV Zawiązki tradycyi
V Ekonomia prehistoryczna
Rozdział trzeci. Trójprawo:
I Nomenklatura
II Pięcioraki ustrój rodowy
III Prawo familijne
IV Prawo majątkowe
V Prawo rodowe a trójprawo
Rozdział czwarty. Zrzeszenia i metody:
I Metoda w quincunxie społeczeństwa
II Etyka naturalna
III Warunek współmierności
IV Co to jest cywilizacya
V Homo faber
Rozdział piąty. Cywilizacja a rasa:
I Mieszaństwo rasowe
II Jakie są rasy
III Rzekome rasy psychiczne
IV Psychiczne skutki krzyżowania
V Rzekoma hierarchia ras
VI Wyniki
Rozdział szósty. Cywilizacya a język:
I Nomenklatura
II Wielojęzyczność a zanik języków
III Bogactwo a ubóstwo
IV Niejednakowa zdatność
V Stosunek do umysłowośći zbiorowej
VI Wyniki
Rozdział siódmy. Cywilizacya a religia:
I Uwagi wstępne
II Judaizm
III Braminizm
IV Buddyzm
V Islam
VI Chrześcijaństwo oryentalne
VII Katolicyzm
VIII Zestawienie
Rozdział ósmy. Próba systematyki:
I Zastrzeżenie
II Opanowanie czasu
III Prawo prywatne a publiczne
IV Etyka a prawo
V Poczucie narodowe
VI Próbny podział
VII Zmiany i syntezy
VIII Zakończenie



Liczba stron 371
Format 145 x 205
Oprawa miękka


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.