• Kategorie
  • Ks. prof. Tomasz Jelonek - Repetytorium biblijne

33.00
szt. Do przechowalni
Czas kompletowania do 5 dni
Koszt przesyłki od 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Kurier InPost 13.5
Paczkomaty InPost 13.5
Kurier InPost (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Pocztex Kurier48 (Pobranie) 20
Pocztex Kurier48 20
Kurier DPD (Pobranie) 23
W magazynie podręcznym 0 szt.
Waga 0.287 kg
Z bogatego arsenału wiedzy biblijnej dla jej poznania i ugruntowania wybrano najistotniejsze tematy: historia, charakterystyka ksiąg historycznych, prorockich, mądrościowych i apokaliptycznych, problem powstawania Ewangelii oraz takie tematy, jak: zbawienie, stworzenie, przymierze, mesjanizm i eschatologia (rzeczy ostateczne).
Przystępny sposób przedstawienia pozwala wejść w sedno Biblii i nauczyć się swobodnego poruszania się po niej. Użyteczna dla każdego. Jest swoistym ABC Biblii, kluczem do Biblii bez którego trudno ją rozumieć i czytać.
Liczba stron 256
Format B6
Oprawa miękka

Fragment:

KSIĘGI STAREGO TESTAMENTU

    Kościół pierwotny przejął od wspólnot żydowskich księgi święte, które przygotowywały na przyjście Zbawiciela, do których w swym nauczaniu nawiązywał Jezus z Nazaretu, a po nim jego uczniowie. Wraz z księgami powstałymi w pierwszym wieku po Chrystusie, przyjęte księgi stanowią całość objawienia biblijnego, którą dzielimy na Stary i Nowy Testament. Wzajemne powiązanie wszystkich ksiąg biblijnych, których pierwszorzędnym Autorem jest Duch Święty, jest tak ścisłe, że ani Stary Testament nie może być zrozumiały bez Nowego, ani Nowy bez Starego. Ta zależność i wzajemne objaśnianie się obu Testamentów, Starego, przejętego od judaizmu, i Nowego, spisanego po zmartwychwstaniu Chrystusa, jest niezwykle ważną cechą Pisma Świętego i podstawową zasadą hermeneutyczną w jego rozumieniu.
Obecnie skupimy się nad wyliczeniem ksiąg biblijnych według definitywnego ustalenia kanonu, które dokonało się na Soborze Trydenckim .
    Zaczniemy od Starego Testamentu. Wspólnoty żydowskie w czasach Chrystusa nie miały jednolitego poglądu w odniesieniu do ilości ksiąg, jakie przyjmowały. Żydzi palestyńscy odrzucali te pisma, które cieszyły się autorytetem, ale nie były zachowane w języku hebrajskim (względnie aramejskim we fragmentach). Żydzi diaspory, a przede wszystkim aleksandryjscy przyjmowali także wspomniane pisma i dlatego ich kanon był obszerniejszy. Kościół pierwotny, przejął od wspólnoty żydowskiej szerszy kanon i posługiwał się początkowo jednakowo zarówno księgami, które istniały w wersji hebrajskiej, jak i tymi, które istniały w języku greckim. W Kościele grecka wersja całego Starego Testamentu była powszechnie używana, gdyż Kościół otwarł się na żydowską diasporę i na pogan, którzy powszechnie używali języka greckiego.
    Przyjęto zatem w Kościele księgi, które wymienimy w kolejności kanonu podanego na Soborze Trydenckim. Spis ten rozpoczyna Pięć Ksiąg Mojżesza. Żydzi nazywali to Torą czyli Prawem, tradycja przypisywała powstanie tej całości Mojżeszowi. Dziś zachowujemy to określenie, ale wiemy, że Mojżesz był jedynie Wielkim Inspiratorem dzieła, które rozpoczął od spisania Dziesięciu Słów na kamiennych tablicach i przekazania pouczeń w postaci ułożonych przez siebie pieśni, które zapisywał w ludzkiej pamięci. Idee rzucone przez Mojżesza rozwijały się przez długie stulecia, aż zostały zebrane w potężne dzieło, podzielone następnie na pięć części ze względów przede wszystkim praktycznych.




Zobacz inne książki autora: ks. prof. Tomasz Jelonek

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.