• Kategorie
  • Włodzimierz Sołowjow - Zaślubiny wschodu z zachodem

Seria Fides & Ratio

Brak towaru
32.00
Wpisz swój e-mail
Cena przesyłki 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Kurier InPost 13.5
InPost Paczkomaty 24/7 13.5
Kurier InPost (Pobranie) 17.5
InPost Paczkomaty 24/7 (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Pocztex Kurier48 (Pobranie) 20
Pocztex Kurier48 20
Kurier DPD (Pobranie) 23
W magazynie podręcznym 0 szt.
Chrześcijaństwa nie można (...) sprowadzać do samej doktryny ani do zespołu zasad, poniewać Chrystus, centrum chrześcijaństwa, jest żywy, a Jego obecność jest wydarzeniem odnawiającym nieustannie ludzi i wszechświat. Tę prawdę o Chrystusie trzeba dziś głosić z mocą, podobnie jak w dwudziestym stuleciu bronili jej odważnie liczni świadkowie wiary i wybitni chrześcijańscy myśliciele. Spośród nich pragnę przypomnieć dziś postać Włodzimierza Sergiejewicza Sołowjowa, którego setna rocznica śmierci przypada w tych właśnie dniach.
Wspominając tego wybitnego Rosjanina, człowieka niezwykłej głębi, który bardzo mocno odczuwał też dramat podziału chrześcijaństwa i pilną potrzebę ich jednosci, pragnę wezwać do modlitwy o to, aby wierzący w Chrystusa na Wschodzie i na Zachodzie mogli jak najszybciej odzyskać pełną jedność. - Jan Paweł II (Castel Gandolfo, 30 lipca 2000 r.)

Włodzimierz Sołowjow (1853-1900)
Wybitny przedstawiciel filozofii rosyjskiej

Zapoczątkował on w jej dziejach religijny zwrot, który zaowocował tzw. Srebrnym Wiekiem, czyli pojawieniem się na przełomie XIX i XX wieku całej plejady znakomitych myślicieli metafizycznych, takich jak np. Mikołaj  Bierdiajew, Sergiusz Bułgakow, Paweł Florenski, Siemion Frank, Wiaczesław Iwanow, Mikołaj Łosski, Wasyl Rozanow, Lew Szestow czy Wasyl Zieńkowski.
Inną, nie do przecenienia, zasługą Sołowjowa jest to, że jako pierwszy w Rosji zaczął mówić o konieczności Zjednoczenia Kościołów – wschodniego i zachodniego – wykazując przy tym tak daleko idące zrozumienie dla katolicyzmu, jak żaden myśliciel prawosławny przed nim. Był też w XIX wieku – wspólnie z katolickim arcybiskupem Zagrzebia Józefem Strossmayerem – prekursorem dialogu ekumenicznego, który rozwinął się dopiero w XX stuleciu.

Sam określał się zarówno jako prawosławny, jak i katolik. Uważał, że wielkiej schizmy z 1054 roku, czyli rozpadu Kościoła na wschodni i zachodni, nigdy nie było w sensie formalnym. Powołując się na dokumenty kościelne, dowodził, że jest to rozdział de facto, ale nie de iure, tzn. nie ma on sankcji kanonicznej. Stwierdzał poza tym, że żaden z dogmatów katolickich, które zwykło się uważać za przeciwne prawosławiu (np. Filioque, nieomylność Papieża czy Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny), nigdy nie został oficjalnie potępiony przez jakikolwiek obowiązujący dla prawosławia autorytet, a takim autorytetem jest sobór powszechny. Dowodził też, że owe dogmaty katolickie, rzekomo sprzeciwiające się prawosławiu, w rzeczywistości zakorzenione są głęboko w tradycji prawosławnej. Dlatego prawosławny, który dogłębnie uświadamia sobie swoją własną wiarę, powinien dojść do przekonania, że jest jednocześnie katolikiem.

Idee Sołowjowa od samego początku odnajdowały żywy oddźwięk wśród polskich elit umysłowych II połowy XIX wieku. Tym bardziej, że sam autor Rosyjskiej idei szczerze podziwiał kulturę polską, niezwykle pochlebnie pisał o Mickiewiczu, nauczył się nawet języka polskiego, by w oryginale czytać naszą literaturę.

Polska odgrywała zresztą specyficzną rolę w ekumenicznej wizji Sołowjowa – jako kraj z jednej strony katolicki, a więc związany duchowo z Rzymem, z drugiej zaś słowiański, czyli spokrewniony z Rosją - była szczególnie predestynowana do roli pośrednika między katolickim Zachodem a prawosławnym Wschodem.


Zobacz wszystkie książki z serii Fides & Ratio
Liczba stron 256
Oprawa twarda
Spis treści:

Wstęp

Idea rosyjska (Rosja i kościół powszechny)

Uwagi wstępne - ujęcie zagadnienia
I. Myśl boga o narodzie i narodowy egoizm
II. Powołanie Izraela i idea mesjańska
III. Narodowe samowyrzeczenie i narodowy egoizm w polityce rosyjskiej
IV. Chrześcijaństwo i prawdziwa idea narodowa
V. Cerkiew rosyjska i jej stosunek do powszechnej ludzkości
VI. Cerkiew rosyjska (w ocenie Iwana Aksakowa)
VII. Co powinniśmy odrzucić i od czego powinniśmy się uwolnić?
VIII. Polityka ucisku i rusyfikacji oraz kongres berliński
IX. Ustrój kościoła powszechnego: duchowieństwo, władcy narodów, prorocy
X. Zjednoczenie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości w osobie najwyższego kapłana, króla i proroka

Naród i kwestia narodowa w Rosji


Kwestia słowiańska


Kilka słów wyjaśnienia
(w odpowiedzi na uwagi protojereja Aleksieja Iwancowa-Płatonowa)

Zjednoczenie kościołów i świat słowiański
(polemika z Aleksandrem Kiriejewem)

Rosja i Europa


Włodzimierz Sołowjow
- ks. Marian Morawski SJ
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.