wtorek, 21 sierpień 2018 › Przejdź do portalu Sanctus.pl

KSIĘGARNIA KATOLICKA  SANCTUS +KSIĄŻKI +DEWOCJONALIA +MULTIMEDIA

Schola kleryków Zakonu Paulinów na Skałce w Krakowie

Requiem (CD)

Chorał gregoriański za zmarłych

Cena: 2590

Niedostępny

Officium defunctorum: Matutinum, Egzekwie oraz Msza Święta za zmarłych (Requiem) w wykonaniu Scholi Gregoriańskiej kleryków Wyższego Seminarium Duchownego Zakonu Paulinów w Krakowie. 

Utwory na płycie:

Matutinum i Egzekwie
1. Invitatorium: Regem cui; Ps. 95 Venite, exsultemus Domino
2.  Ant. 1: Dirige Deus Meus; Ps. 5 Verba mea auribus percipe Domine
3.  Ant. 2: Convertere Domine; Ps. 6 Domine ne in furore tuo arguas me
4.  Ant. 3: Nequando rapiat ut leo animam meam; Ps. 7 Domine Deus meus, in te speravi
5.  Lectio: Parce Parce mihi Domine
6.  Resp. Credo quod Redemptor meus vivit
7.  Ant.: Ego sum resurrectio et vita; Cant.: Benedictus (Kantyk Zachariasza)
8.  Ant.: Salve Regina
9.  Ant.: In Paradisum
10. Responsorium: Libera me

Msza św. za zmarłych
11. Introit: Requiem aeternam dona eis Domine
12. Kyrie
13. Alleluia: Requiem aeternam dona eis Domine
14. Tractus 1: Absolve Domine
15. Tractus 2: De Profundis
16. Sequentia: Dies irae
17. Offertorium: Domine Jesu Christe
18. Sanctus
19. Agnus Dei
20. Communio: Lux aeterna


Schola kleryków Zakonu Paulinów na Skałce w Krakowie

Recenzje:

Dawna liturgia żałobna zwana „Officium defunctorum” przedstawia niezwykle rozbudowaną i kunsztowną formę muzyczną. Rozpoczynała się pierwszą częścią modlitw brewiarza rzymskiego, noszącą łacińską nazwę „Matutinum”, które śpiewano nad ranem w kościele.

Obecnie przedstawiany układ matutinum sięga czasów Grzegorza Wielkiego (590 - 604) i przejawia wpływy reguły benedyktyńskiej, a zaczerpnięty został z zapisu śpiewów gregoriańskich zgromadzonych w „Liber usualis Missae et Officii pro dominicis et festis cum cantu gregoriano”.

W obecnym czasie ceremoniał pogrzebowy został zasadniczo zachowany w dawnej formie, śpiewany natomiast w językach narodowych i nieco uproszczony istnieje w naszych kościołach do dziś.

„Matutinum” rozpoczyna się wezwaniem, po którym następuje „Invitatorium Venite, exsultemus Domino”, które jest uroczystą zachętą do czci Bożej i kończy się przeważnie wezwaniem „Venite adoremus” (Pójdźmy, adorujmy). Następnie kantorzy intonują i wykonują na przemian ze scholą (na sposób chórowy) antyfony i trzy psalmy (Psalm 5, 6 i 7), składające się na pierwszy nokturn. Śpiew psalmów kończy werset, po czym kantor śpiewa czytanie („Parce mihi Domine”). Po lekcji śpiewa się responsorium „Credo quod Redemptor meus vivit”.

Następna część nagrania przedstawia modlitwy i śpiew „Exsequiarum Ordo”, zwane egzekwiami, czyli modlitwy za zmarłych, które odbywają się w kościele i bezpośrednio poprzedzają wyprowadzenie trumny i procesję na cmentarz. W jej skład wchodzą: śpiew „Kantyku Zachariasza” z Ewangelii według św. Łukasza – „Benedictus” wraz z antyfoną „Ego sum resurrectio et vita”, antyfona maryjna „Salve Regina” i antyfona pogrzebowa „In paradisum” oraz responsorium „Libera me, Domine”.

W porządek liturgii mszy za zmarłych „Missae pro defunctis” wprowadza „introit”, który rozpoczyna się słynnym wersem „Requiem aeternam dona eis Domine”, od którego bierze nazwę cała msza. Obok części stałych „Kyrie”, „Sanctus”, „Agnus Dei” (we mszy żałobnej pomija się „Gloria” i „Credo”), kantorzy i schola śpiewają również kunsztowne, bogato zdobione uroczystymi i rozbudowanymi melizmami, urzekające swym pięknem części zmienne, wykonywane w większości przez kantorów: wspomniany już „Introitus”, Versus Allelujatici”, „Tractus Absolve”, „Domine” i „De profundis”, wstrząsającą Sekwencję żałobną „Dies irae”, śpiewaną na przemian przez kantora i scholę kantorów oraz Offertorium „Domine Jesu Christe” i Communio „Lux aeterna”. Potężna i wymowna jest melodia chorałowa mszy żałobnej. Przepisy liturgiczne domagały się, by w czasie jej trwania organy milczały, mogły zaś grać tylko dla podtrzymania śpiewu.

Aby przedstawić i uwypuklić to, co stanowi swoistą perłę chorału gregoriańskiego, którą jest niewątpliwie msza „Requiem”, w wyborze śpiewów całego „Officium defunctorum” i mszy umieściliśmy te części, które składają się na liturgiczny porządek oficjum (ordo missae) i stanowią o wyjątkowej wartości muzycznej.

Tym samym nagranie to jest ukoronowaniem pewnego etapu rozwoju muzycznej kultury domu seminaryjnego Zakonu Paulinów, gdzie chorał jest powszednim chlebem kleryków, począwszy od nieszporów śpiewanych według melodii tonów gregoriańskich, a skończywszy na Mszy św. łacińskiej, sprawowanej w każdy piątek i w niedzielę. Chorałowy śpiew uświetnia też ważniejsze uroczystości kalendarza liturgicznego.

„Officium defunctorum” oraz msza za zmarłych „Requiem” jest szóstym z kolei nagraniem, dokonanym przez scholę Wyższego Seminarium Duchownego Ojców Paulinów (Ave Maris stella 1989, Ora pro nobis 1991, De Angelis 1991, Ave Maris stella - reedycja 1993, Stabat Mater 1994). Kierownictwo muzyczne spoczęło w rękach prof. Mariana Machury przy współpracy całej scholi.

/tekst: redakcja wydawnictwa/

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili również:


Opinie Klientów:

Dodaj swój komentarz:

Podaj wynik dodawania: 1 + 4= (zabezpieczenie antyspamowe)