Szybki kontakt
-
ul. Wesoła 36
42-202 Częstochowa
Polska
Sanctus - 34 300 00 88
- kontakt@sanctus.com.pl
-
Wielki Kryzys 2024-2025. Globalne przesilenie i co potem? - Marcin Masny
Cena podstawowa 69,00 zł -10,00 zł Cena 59,00 zł -
Listy Arcybiskupa Vigano (Kwadrylogia) - Carlo Maria Viganò
Cena podstawowa 174,00 zł -10,00 zł Cena 164,00 zł
Roberto de Mattei - Miłość do papiestwa a synowski opór wobec papieża
Profesor de Mattei nie ma zwyczaju chowania głowy w piasek. Gdy po 2013 roku – roku abdykacji Benedykta XVI i wyboru Franciszka – zjawiska kryzysowe w Kościele weszły w szczególnie ostrą fazę, autor oddawanej do rąk Czytelnika książki otwarcie stawał w obronie katolickiej ortodoksji jako współsygnatariusz listów w tej sprawie, kierowanych przez katolickich uczonych z całego świata do papieża Franciszka od czasu synodu biskupów na temat rodziny z 2014 roku. Najgłośniejszym wyrazem tego zatroskania było „synowskie upomnienie” (Correctio filialis) z 2017 roku, po tym jak adhortacja Amoris laetitia „podłożyła bombę atomową pod katolickie nauczanie moralne” (prof. Joseph Seifert). Głośno protestował przeciw umieszczaniu pogańskich idoli w rzymskiej świątyni przy okazji tzw. Synodu amazońskiego.
prof. Grzegorz Kucharczyk
z Wprowadzenia do wydania polskiego
Czy papież może być publicznie karcony za swe naganne zachowanie? A może wierni powinni okazywać mu bezwarunkowe posłuszeństwo, usprawiedliwiając wszystkie jego wypowiedzi oraz działania, nawet jeśli są one w ewidentny sposób przyczyną zgorszenia?
W opinii niektórych, np. watykańskiego dziennikarza Andrei Torniellego, wyrażanie opinii sprzecznych z poglądami papieża jest dopuszczalne jedynie w rozmowach prywatnych, nie powinno się jednak robić tego publicznie. Nawet ta teza zawiera w sobie jednak potwierdzenie faktu o kluczowym znaczeniu, a mianowicie, że papież nie jest nieomylny, o ile nie przemawia "ex cathedra". W innym przypadku jego słów kwestionować nie można by nawet prywatnie – dopuszczalne byłoby jedynie pełne uległości milczenie. Z drugiej strony papież, który nie jest Chrystusem, ale jedynie Jego przedstawicielem na ziemi, może grzeszyć i popełniać błędy. Czy jednak istotnie prawdą jest, że może być napominany jedynie prywatnie, a nigdy publicznie?
fragment książki
Wydawnictwo Key4 prezentuje obszerny wybór felietonów i konferencji autorstwa prof. Roberta de Mattei pod wymownym tytułem Miłość do papiestwa a synowski opór wobec papieża w historii Kościoła. Włoski historyk pokazuje, że w dwutysiącletniej historii Kościoła nie wszyscy papieże byli godnymi następcami św. Piotra i że zawsze w takich wypadkach znajdowali się święci, którzy – z całym szacunkiem należnym urzędowi wikariusza Chrystusowego – sprzeciwiali się im w imię prawdziwej wiary, która zawsze jest ważniejsza od ślepego posłuszeństwa.
Spis treści
Wprowadzenie
FeLIETONY
1. Duch oporu i miłość do Kościoła
2. Niezbywalne obowiązki kardynałów Świętego Kościoła Rzymskiego
3. Kiedy publiczne napomnienie papieża staje się naglące i konieczne
4. Wojna religijna z IV wieku oraz współcześnie
5. Honoriusz I – kontrowersyjny przypadek heretyckiego papieża
6. Św. Teodor Studyta i „cudzołożny synod”
7. Synowski opór św. Brunona wobec papieża Paschalisa II
8. Jan XXII: papież, który popadł w herezję, i Kościół, który się mu
opierał
9. Gdy cała Europa była ekskomunikowana
10. Haec sancta (1415) – dokument potępiony przez Kościół soborowy
11. Hadrian VI i Franciszek I na tronie Piotrowym
12. Sacco di Roma (1527) – miłosierna kara
13. Paweł IV (1479–1559) i heretycy jego epoki
14. Nie tylko herezja stanowi grzech przeciwko wierze katolickiej:
Auctorem fidei (1794)
15. Czy można kwestionować rozporządzenia papieskie? Pio Bruno
Lanteri (1759–1830)
16. Synod z roku 2014 i I Sobór Watykański
17. Ralliement Leona XIII: sprzeczny z doktryną eksperyment
duszpasterski
18. Św. Pius X – w stulecie śmierci
19. Do którego Kościoła należy papież Bergoglio?
20. Na kolanach przed Lutrem
21. Ogólnoświatowy oddźwięk oraz znaczenie Correctio filialis
22. Ktokolwiek twierdzi, że stosowanie kary śmierci jest aktem
wewnętrznie złym, popada w herezję
23. Najstraszliwsza schizma, jaką świat kiedykolwiek widział
24. Papież Franciszek – filozof inkluzji
KONFERENCJE
1. Opór i wierność Kościołowi w czasach kryzysu
Nieomylność i niezniszczalność Kościoła
Sensus fidei w historii Kościoła
Natura sensus fidei w nauczaniu teologów
Sensus fidei, Magisterium i Tradycja
Rozpoznawanie i rozwijanie sensus fidei
2. Tu es Petrus: prawdziwa lojalność i oddanie względem Stolicy
Piotrowej
Ataki na papiestwo w historii
II Sobór Watykański i nowa koncepcja władzy papieskiej
Widzialność Kościoła
Błąd papolatrii
Czy możliwa jest diarchia papieska?
A nemine est judicandus, nisi a fide devius…
Przeciwko katakumbizmowi
Czas milczenia i czas mówienia
3. 1517, 1717, 1917: trzy rewolucje i Fatima
Kilka ważnych zasad
Rewolucja rosyjska roku 1917
Fatima 1917
Tajemnica fatimska
Rosja rozszerzy swe błędne nauki po świecie
Genealogia błędów
Rewolucja zdradzona
Dym szatana w Kościele
Na koniec Moje Niepokalane Serce zatryumfuje
4. Stary i nowy modernizm – źródła kryzysu w Kościele
Św. Pius X i modernizm
Od modernizmu do nouvelle théologie
Antropologiczny zwrot Vaticanum II
Neomodernizm w dzisiejszym Kościele
5. Lata 1918 i 1968: bunt przeciwko ładowi i katolicka reakcja
Od płynnego społeczeństwa do płynnego Kościoła
Duch II Soboru Watykańskiego
Rewolucja i Tradycja
Tradycja i sensus fidei
Sukces i klęska rewolucji
Godzina zwycięstwa
6. Papież Franciszek i „zmiana paradygmatu”
WYWIADY
1. Kontrowersje związane z hipotezą dotyczącą „heretyckiego papieża”
2. „Nie da się połączyć elementów ze sobą sprzecznych”