Szybki kontakt
- 
	  	
	  	ul. Wesoła 36
42-202 Częstochowa
Polska
Sanctus - 34 300 00 88
 - kontakt@sanctus.com.pl
 
Ks. Tomasz Stępień - Pseudo-Dionizy Areopagita. Chrześcijanin i platonik
Wydanie II poprawione
Polemiczne aspekty pism Corpus Dionysiacum w kontekście mowy św. Pawła na Areopagu (Dz 17, 22-31)
 
 Pseudo-Dionizy Areopagita to tajemniczy autor z przełomu V i VI w., którego prawdziwego imienia nie znamy. Jednak jego pisma wywarły olbrzymi wpływ na kształtowanie się teologii i mistyki zarówno we wschodnim, jak i zachodnim chrześcijaństwie. 
  
 Oparł on swoją teologię na greckim systemie filozoficznym - neoplatonizmie. Wzajemna relacja myśli neoplatońskiej i chrześcijańskiej w pismach Pseudo-Dionizego stała się więc zagadnieniem gruntownie analizowanym w literaturze przedmiotu. Nowe spojrzenie na ten problem przedstawia Autor niniejszej książki, podejmując m.in. próbę dokładniejszego zbadania fragmentów Corpus Dionysiacum pod względem obecności w nich poglądów zarówno chrześcijańskich, jak i pogańskich.
   
 Analiza ta ujawnia "chrześcijańską świadomość" Areopagity, która wyraża się nie tylko we fragmentach jego dzieł polemizujących z myslą pogańską, ale takze w samym przyjęciu przezeń pseudonimu, odwołującego się od znanej z Dziejów Apostolskich postaci ateńczyka, nawróconego na chrześcijaństwo po wysłuchaniu słynnej mowy św. Pawła wygłoszonej na skale Aresa.
 Bycie chrześcijaninem oznacza dla Pseudo-Dionizego bycie prawdziwym filozofem - zatem jest on chrześcijaninem i dlatego właśnie jest platonikiem.
Spis treści:
 
 Wstęp
 Chrześcijanin za bardzo naśladujący platoników
 Dionizy Areopagita - pierwszy filozof nawrócony na chrześcijaństwo
 Pola dialogu i polemiki zawarte w mowie św. Pawła
 
 I. Chrześcijaństwo jako prawdziwa mądrość prowadząca do zjednoczenia z Bogiem
 Mądrość chrześcijańska wobec teurgicznej madrości neoplatoników
 Mnich czyli filozof
 Szaleństwo i świadomość mądrości
 
 II. Poznanie nieznanego Boga
 Niepoznawalność Najwyższej Przyczyny w przedchrzescijańskiej filozofii greckiej
 Rozwój teologii negatywnej w myśli Ojców Kościoła
 Trzy drogi poznania Boga u Pseudo-Dionizego Areopagity
 Niewiedza jako najwyższe poznanie Boga
 
 III. Neoplatońska nauka o najwyższych przyczynach w służbie teologii Trójcy Świętej
 Platyńskie zasady jako podstawa rozumienia Osób Trójcy Świętej
 Trójca Pseudo-Dionizego i triada Damaskiosa
 Bóg zjednoczony i zróżnicowany
 Oryginalność bez utraty ortodoksyjności - miejsce nauki Pseudo-Dionizego o Trójcy Świętej w tradycji chrzescijańskiej
 
 IV. Pochodzenie imion boskich
 Narodziny teorii pochodzenia pierwszych przyczyn u Plotyna
 Zasady rządzące pochodzenie - rozwój nauki o pochodzeniu w nurcie neiplatońskim
 Nieosobowy charakter imion boskich
 Imiona boskie jako paradygmaty - zwory stworzenia
 Boska moc imienia w obrzędach teurgicznych a mistyczna moc imion boskich
 Energie - działania Boga w świecie stworzonym za pośrednictwem jego imion
 Opatrzność i opatrzności - udzielanie dobra przed intelektem
 Nauka Pseudo-Dionizego o pochodzeniu imion boskich i pochodzeniu łaski
 
 V. Demony filozofów i hierarchia aniołów
 Narodziny i rozwój filozoficznej nauki o demonach
 Rola demonów w obrzędach teurgicznych
 Neoplatońskie źródła porządku świata anielskiego u Pseudo-Dionizego Areopagity
 
 VI. Dusza i ciało, zmartwychwstanie i metempsychoza
 Początki sporu na temat cielesności  człowieka w dialogach Platona
 Teurgia i jej rola w rozumieniu cielesności człowieka w pismach neoplatoników
 Zmartwychwstanie ciała jako ostateczne uznanie cielesności człowieka w tradycji chrześcijańskiej
 Ludzka natura Chrystusa jako nawyższa teurgia
 
 Podsumowanie