Szybki kontakt
-
ul. Wesoła 36
42-202 Częstochowa
Polska
Sanctus - 34 300 00 88
- kontakt@sanctus.com.pl
Roberto de Mattei - Święta wojna oraz wojna sprawiedliwa
Wszyscy, którzy interesują się „dialogiem międzyreligijnym” z islamem, powinni przeczytać książkę Święta wojna oraz wojna sprawiedliwa z perspektywy chrześcijaństwa i islamu prof. Roberto de Mattei. Zwolennikom jego prowadzenia przyniesie ona obfity materiał do przemyśleń i da asumpt do zweryfikowania swoich wyobrażeń o „religii pokoju”; przeciwnikom dostarczy solidnych argumentów do dyskusji.
Nawet pobieżna lektura Koranu pozwala dostrzec znajdujące się w nim liczne sprzeczności, z których wiele odnosi się do sposobu postępowania wobec niemuzułmanów. I tak już w surze 2, wers 256, czytamy: „Nie ma przymusu w religii!”, z kolei w surze 9, wers 29, Allah nakazuje: „Zwalczajcie tych, którzy nie wierzą w Boga i w dzień ostatni, którzy nie zakazują tego, co zakazał Bóg i jego posłaniec i nie poddają się religii prawdy – spośród tych, którym została dana księga – dopóki oni nie zapłacą daniny własną ręką i nie zostaną upokorzeni” (tłum. J. Bielawski). Żeby jakoś pogodzić przeciwstawne sobie fragmenty – których przecież w objawionej przez Boga „świętej księdze” w ogóle nie powinno być – w średniowieczu wypracowano doktrynę abrogacji (arab. naskh), czyli anulowania wersetów, zgodnie z którą prawda przekazana Mahometowi chronologicznie później (podczas działalności w Medynie) unieważnia wcześniejszą („objawioną” w Mekce). Doktryna abrogacji dobitnie pokazuje, że Allah nie jest związany własnym słowem, a swoje przesłanie dopasowuje do bieżącej sytuacji. Sura 9, z której pochodzi przywołany werset, jest chronologicznie ostatnia spośród 114 znajdujących się w Koranie i właśnie w niej znajdujemy najwięcej fragmentów dotyczących dżihadu – m.in. tzw. werset miecza.
Spis treści:
Wstęp do wydania polskiego 5
Wstęp do wydania amerykańskiego 11
Wprowadzenie 17
1. Chrześcijańska wojna sprawiedliwa 23
Karol Wielki: wzór chrześcijańskiego władcy oraz wojownika 23
Chrześcijanie i służba wojskowa w pierwszych wiekach 28
Wojna sprawiedliwa w nauczaniu św. Augustyna 32
Wojna sprawiedliwa w nauczaniu św. Tomasza z Akwinu 35
Wojna sprawiedliwa i późna scholastyka 40
Wojna sprawiedliwa: za i przeciw 42
Cechy wojny współczesne 49
Kiedy wojna współczesna może być wojną sprawiedliwą? 55
Broń atomowa, biologiczna i chemiczna oraz wojny
„ponowoczesne” 57
Wojny „humanitarne” 62
Wojny „asymetryczne” 65
Rzeczywiste przyczyny wojen i środki zaradcze 68
2. Islamska święta wojna 75
Tysiąc lat wojen po edykcie medyńskim 75
Narodziny nowożytnego islamu: „Księga i Miecz” 79
„Naszą konstytucją jest Koran” 82
Islam – religia egalitarna 88
Dżihad – „święta wojna” islamu 92
Dwie strony konfliktu: islam i „niewierni” 97
Tolerancja w islamie 103
Dżihad – problem władzy 106
Czy istnieje coś takiego jak umiarkowany islam? 110
Zderzenie cywilizacji 117
3. Krucjaty, dżihad i współczesna tolerancja 123
Święta wojna i wojna sprawiedliwa 123
Aspekt prawny krucjaty 126
Armia pokutników i pielgrzymów 129
„Siły zbrojne” Kościoła 132
Duchowy wymiar krucjaty 135
Mnisi-rycerze w epoce krucjat 144
Współczesny dogmat tolerancji 146
Męczeństwo jako najdoskonalsza forma świadectwa prawdy 151
Wymiar duchowy krucjaty 155
Duch krucjat w XXI wieku 159
Bibliografia 165